لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

مربای انجیر و درمان کم خونی

layer
Updated at :
August 21, 2024
Time required for study :
5
minutes

انجیر یکی از میوه های خاورمیانه ای است و علاوه بر ایران کشورهایی هم چون ترکیه، مصر، الجزایر از تولیدکنندگان بزرگ انجیر در دنیا هستند. مصرف انجیر در بین ایرانیان قدمتی طولانی دارد و به همین دلیل انجیر از دیرباز در سبد تغذیه ایرانیان قرار داشته است.
یکی از دلایل گرایش ایرانیان و مردم خاورمیانه به استفاده از انجیر خواص بی‌شمار آن است. به دلیل همین خواص فراوان، کاربرد و نحوه استفاده از انجیر هم زیاد است. امروزه انجیر را می توان هم به صورت خشک، به صورت تر، به شکل مربا، سالاد، ترشی، مارمالاد و شیره یا شربت و حتی شربت دارویی استفاده کرد. علاوه بر موارد فوق از صدها سال قبل و با کشف خواص دارویی انجیر، از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. انجیر طبعی گرم و تر و طعمی شیرین دارد.

ارزش غذایی انجیر

50 درصد انجیر را قند تشکیل داده و منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های A ، B و C  است. همچنین فیبر غذایی به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد.

مربای انجیر

مربای انجیر یکی از پرخاصیت ترین و خوشمزه ترین مرباها به شمار می رود که در سفره های صبحانه و عصرانه استفاده می شود. حتی می توان به عنوان دسر بعد از غذا با چای میل کرد. مربای انجیر هم از انجیر تازه و هم انجیر خشک تهیه می شود و بیشتر برای افرادی با طبع سرد مناسب است اما گرم مزاجان هم با رعایت اعتدال می توانند از آن استفاده کنند. مربای انجیر علاوه بر طعم خوشمزه همانند انجیر تازه خواص بی‌شماری برای بدن انسان دارد.

مربای انجیر و رفع کم خونی

انجیر برای رفع کم خونی بسیار موثر است و به دلیل داشتن آهن و ویتامین C باعث افزایش انرژی و سلامتی بدن می شود. ترکیب این دو ماده در بدن انجیر را به یک میوه مغذی برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن تبدیل کرده است. مصرف روزانه انجیر آهن بدن را تامین کرده و حتی باعث بهبود کم خونی نیز می شود. البته انجیر خشک آهن بیشتری نسبت به انجیر تر دارد. انجیر درکنار بهبود کم خونی به دلیل داشتن قند بالا انرژی مورد نیاز سلول های بدن را فراهم می کند.

دیگر خواص مربای انجیر

  • انجیر به دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم و منیزیم تراکم استخوان ها را بهبود می بخشد. این سه ترکیب در درمان پوکی استخوان نقش مهمی بر عهده دارند و مصرف روزانه آن به سالمندان و کودکان توصیه می شود.

  • پتاسیم موجود در انجیر کنترل کننده فشار خون است. کمبود پتاسیم اگر به همراه افزایش مصرف سدیم در بدن باشد، می تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود. انجیر به دلیل داشتن سطح بالای فیبر به دفع سدیم اضافی از بدن کمک کرده و درجه قلیایی بدن را بالا می برد که سبب دفع اوره و چربی خون می شود.

  • انجیر حرارت بدن را کاهش داده و تب بر است و گوش درد را تسکین می بخشد.

  • انجیر قند زیادی دارد و برای افراد دارای قند خون پایین مناسب است، چرا که قند موجود در انجیر به سرعت در روده کوچک جذب شده و مانع از افت قند می شود. در مقابل برای افرادی که دیابت دارند اصلا مناسب نیست و می تواند قند خون آنها را به سرعت بالا ببرد. قند فراوان سبب فعالیت سلول ها و تولید انرژی زیاد دربدن می شود.

  • افزایش وزن بدن به دلیل قند و کالری بالا و درمان سوء هاضمه از دیگر خواص انجیر و مربای آن است. افرادی که اضافه وزن دارند بهتر است در مصرف مربای انجیر احتیاط کنند.

  • انجیر برای رفع بوی بد دهان مفید است.

  • انجیر با افزایش تعرق و ادرار به دفع سموم بدن کمک می کند.

  • انجیر برای درمان بیماری های کبدی موثر است و به عملکرد بهتر کبد کمک می کند.

  • برای درمان آرتروز و التهاب و درد مفاصل مفید است.

  • فیبر موجود در انجیر به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می کند. همچنین فیبر باعث تنظیم حرکات روده شده و درصد ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داده و در نهایت روده را پاکسازی می کند.

مربای انجیر ناصر

انجیری که برای تهیه مربا استفاده می شود بهتر است سالم و تازه بوده و له شدگی نداشته باشد تا هنگام پخت شکل ظاهری آن تغییر نکند و مربای حاصل کیفیت مطلوبی داشته باشد. صنایع غذایی ناصر با استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا به دنبال تولید مواد غذایی تازه و باکیفیت به همراه طعم خوشمزه است.

Related articles

layer

Contact Us

Address :
Tabriz, Tehran Road, after the Tabriz-Tehran police road, Aal Nisab industrial town, at the end of Sanat 1k Street

Products

Designed and Implemented by :BeMance.ir